Pages

Wednesday 5 November 2014

Cara Mendidik Anak Cemerlang

Petua Anak Cemerlang dalam peperiksaan



 

Assalamualaikum semua,

Di bawah saya ada kongsikan bagaiman dan garis panduan untuk medidik anak seperti yang disarankan Rasulullah SAW. Semestinya kita inginkan  anak-anak berjaya di dunia dan juga di akhirat

Garis panduan mendidik anak oleh Rasulullah SAW

Tahap pertama:Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (enam tahun ) hendakkah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana haiwan menjaga anak.
Tahap kedua: Anak berumur tujuh tahun sehingga baligh(14 tahun)hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan beri tanggungjawab.
Tahap ketiga: Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun ) hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang tidak bertentangan dengan syariat.
Tahap keempat: Anak berumur lebih 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat.Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakkan mereka terkawal.

Ibu bapa mana yang tak ingin melihat anak-mereka berjaya. Ibu bapa mana yang sanggup melihat anak mereka gagal. Sama la juga ibu bapa saya. Selalu nasihatkan saya. Mereka kata belajar betul-betul, sebab yang akan berjaya diri sendiri, merka hanya melihat sahaja dan berkongis kegembiraan bersama. Jika pernah hampakan harapan mereka, kita sebagai anak kena lah berusaha keras untuk kecapi kejayaan yang diimpikan mereka. Siapa yang tak gembira kalau ibu bapa mereka gembira. Kejayaan dan kecemerlangan dalam pelajaran amat penting pada zaman sekarang. Tidak pelik dan tidak hairan jika ibu bapa sanggup mengeluarkan duit yang banyak hanya untuk memastikan ank merek mendapat yang terbaik.

Minat terhadap pelajaran


Untuk mendapat kerjayaan adalah penting sekali minat dalam perkra yang diceburi. Sebagai contoh pelajaran, kita perlu la minat akan pelajran itu sendiri. Kalau tak minat bagaimana nak memaksa diri untuk dapat yang terbaik dalam pelajaran. Ini kerana kita akan terdorong untuk melakukan perkara yang paling terbaik hanya untuk perkara yang disukai. Haaa. adik-adik, murid-murid, pelajr-pelajar, mahasiswa mahasiswi, harus cinta akan ilmu dahulu ye.. baru ilmu itu mudah melekat dalam kepala anda.

Pemakanan


 yang kedua adalah pemakanan, Sejak dari dulu lagi. Mula-mula sekali waktu UPSR, mesti pihak sekolah akan mengadakan motivasi bagi murid-murid tahun 6. dalam motivasi itu lah banyak petua-petua kejayaan dikongsi. Yang paling dititik berat adalah pemakanan. Tak boleh makan makanan ringan macam snek minuman berkarbonat, jeruk, benda masam dan banyak lah. Bila sudah dibagi petua itu amalkan la ye.

 Amalkan makan makan yang baik untuk otak sejak dari kandungan lagi

Makanan yang meningkatkan daya ingatan. Sebagai contoh kismis dan kurma. itu adalah makanan sunnah yang memang baik untuk menguatakan ingatan kita. kalau nak lebih lagi kuat ingatan kita? Amalkan la mengambil omega 3 dari minyak ikan. kena pilih yang paling terbaik iaitu semestinya MINYAK IKAN TERBAIK DUNIA iaitu OMEGA GUARD SHAKLEE. Tahukah anda, jika ingin dapatkan anak yang bijak sejak dari dalam kandungan lagi. Si ibu haruslah mengamalkan pengambilan Omega Guard. Omega guard mempunyai kandungan DHA dan EPA yang bagus untuk perkembangan otak janin. Kita sebagai ibu, inginkan yang terbaik untuk anak kita sejak dari janin lagi kan. So,amalkan pengambilan omega untuk ibu mengandung. Jika anda pernah mengalami pecah darah, tidak disarankan untuk mengambil omega. 




untuk maklumat lanjut dan sebrang pertanyaan

Hubungi saya pengedar Shaklee anda

Nadia Majid

Id Shaklee: 1068003

No tel/whatapps: 0199728071

fb page: www.facebook.com/ceriavitaku

email: ceriavita@gmail.com 

5 comments:

  1. Omega guard minyak ikan yg terbaik yg kaya dengan omega 3...

    Jengguk jengguk la :-)

    ReplyDelete
  2. Garis panduan mendidik anak oleh Rasulullah SAW seharusnya dipratikan oleh setiap ibu bapa.
    wannadotcom.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. faktor pemakanan memang sahabat terdekat untuk anak tu jadi anak yang bagaimana.. so, hati2 ye para ibu..
    CARA HILANGKAN BINTIK HITAM DI WAJAH

    ReplyDelete
  4. omega mmg baik utk perkembangan oak kanak2..
    jom baca:Cara Nak Susu Badan Meriah

    ReplyDelete
  5. Anak-anak mudah terpengaruh dengan iklan di TV. Iklan makanan segera mmg menarik perhatian mereka...

    MASA UNTUK TIDUR

    ReplyDelete

Apa pandangan korang? kongsilah.. sharing is caring tau