Pages

Monday 20 October 2014

Senaman untuk sihat

Pentingnya senaman untuk kesihatan

kelebihan bersenam
basic exercise

Assalamualaikum semua, saya hendak menyentuh aspek bersenam. adakah para pembaca selalu bersenam? kalau ya angkat tangan ( hehehe ). Bersenam adalah aktiviti yang dilakukan bagi mengeluarkan peluh, meningkatkan stamina dan menjaga tahap kesihatan yang baik.

Kenapa kita perlu bersenam?

Sebab kita nak sihat la.. hehehe.. senang nya jawab.. macam ni, macam mana kita nak tentukan seseorang itu sihat? cukup BMI? amalkan gaya hidup sihat? makan vitamin? back to basic ialah kita perlu bersenam. kalau kita terlalu kurus, kenapa perlu bersenam? bersenam bukan untuk kurus ye abang sayang kakak comel. bersenam adalah untuk membina otot. Kalau kita terlalu kurus, berat tak ckup, otot kurang, mudah dapat penyakit .bahaya jika terlampau kurus.

Terlampau sibuk sampai nak makan pun tak sempat inikan pulak nak bersenam?

nak seribu daya tak nak seribu dalih. jangan jadikan kehidupan seharian kita sebagai alasan untuk kita sihat. bukan ke kita nak sihat supaya dapat melakukan aktiviti harian dengan lancar.fikirkan lah ye?
ok, kalau terlampau bz sangat la kan nak tidur pun tak sempat, berjalan kaki ke tempat kerja pun bersenam tau. naik tangga. tak kan lambat punya la kalau anda pandai menguruskan masa.Perancangan itu penting.. kesihatan adalah perkara yang sangat bernilai.. bila anda sudah sakit baru akan rasa nikmatnya kesihatan yang baik. bersenam lah sebelum terlambat.

Senaman apa yang sesuai?

Pelbagai jenis senaman ada. yang yang macam mana? baring? duduk? berdiri? pilih je. tapi sebelum buat senaman yang betul-betul warming up dulu ye.. tak da lah nanti terkehel ke terseliuh ke. kalau saya, sebagai student, petang lepas je balik kelas, siap solat trus akan pergi jogging dekat taman riadah. kalau hari hujan atau pun memang tak sempat sangat, saya akan lakukan ini.

senaman untuk sihat
senaman mudah
yang ini macam untuk program senaman untuk sebulan, saya ambil daripada Facebook. 9gag pnya. ok lah. daripada tak bersenam langsungkan baik buat ni. seriusly x sampai 5 minit pun untuk beginner.

Saya adalah pengedar Shaklee yang sah

Nadia Majid

 Id shaklee: 1068003

No tel/ Whatapps: 0199728071

fb page: www.facebook.com/ceriavitaku

 

1 comment:

  1. as salam dari cahayacinta
    heee bukan mudahkan kata orang cakap sedap nak baut mesti kena kuat baru leh kurus heeee

    ReplyDelete

Apa pandangan korang? kongsilah.. sharing is caring tau