Pages

Monday 13 October 2014

Wajib Tahu mengenai Lecitin Shaklee

Assalamualaikum Semua

Entry ini saya akan menceritakan perkara wajib yang anda patut tahu mengenai Lecitin. Sebelum masuk dengan lebih mendalam, saya akan menceritakan apa lecitin sebenarnya.



Lecitin adalah sejenis dan dkenali sebagai phosphatidylcholine ( panjang betul nama ). Lecitin kebiasaannya diperolehi secara semulajadi dan juga di dalam makanan tambahan. Selain itu, lecitin juga digunakan sebagai ubat juga untuk penghasilan ubat. Lemak lecitin atau phosphatidylcholin mampu mengurangkan tahap kolesterol jahat dan triglycerides. Ia juga mampu untuk meningkatkan HDL iaitu kolesterol baik dalam badan. dan yang paling saya suka sekali, Lecitin adalah sejenis pelarut lemak. Koesterol hancur di dalam air. so lecitin sangat baik bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan ( macam saya la ye )


Ok sekarang baru lah kita akan masuk ke part perkara wajib tahu mengenai Lecitin Shaklee



 Fakta menarik mengenai Lecitin Shaklee




1) BERTINDAK SEBAGAI PELARUT KEPADA KOLESTEROL DAN TRIGLYCERIDES
- lecitin bertindak sebagai pelarut kolesterol jahat yang tidak diperlukan oleh badan. Justeru, penyakit yang berkaitan dengan kolesterol dapat dielakkan seperti darah tinggi, strok, sakit jantung dab artei mengeras. Kalau terasa makan makanan yang mengandungi banyka kolesterol cepat-cepat makan lecitin. :)

2) BERTINDAK SEBAGAI PENGEMULASI LEMAK ( MEMECAH LEMAK )

- Lecitin mampu untuk memecah lemak-lemak degil dari tisu badan dan melarutkan lemak tersebut dalam air dan mengeluarkan lemak yang terlarut tadi dari dalam badan. Tetapi harus diingat proses memecah lemak yang lebih efficeint adalah dengan melakukan aktiviti senaman yag sesuai. Oleh itu, bersenam lah anda.. :).,.  Jom ikot saya untuk program Diet selama sebulan. Nanti saya akan bincangkan mengenaik program diet yang saya amalkan pada entry yng akan datang.


3) MEMBANTU PENYERAPAN ZAT PENTING

-TAHUKAH ANDA? sel membrane anda boleh mengeras dengan sendiri dan mengakibatkan proses penyerapan zat tidak dapat dilakukan dengan Efficient. Oleh itu, wujud sesetengah orang yang mempunyai kekurangan zat dalam badan. Lecitin ini mampu menghalang daripada sel membrane mengeras dan melembabkan sel membrane supaya penyerapan zat penting berlaku dengan lebih baik. baru lah badan kita cukup zat. cuba bayangkan anda makan makanan yang banyak khasiat tetapi satu khasiat pun tak dapat diserap ke dalam badan anda. tidak kah anda merasa rugi? renung-renungkan. tubuh yang sihat pentig untuk kehidupan yang gembira. :

4) MEMPUNYAI UNSUR YANG MENGELILINGI FIBER SARAF

-Pentingnya lecitin ini sampai sistem saraf pun perlukan dia untuk memastikan saraf berfungsi dengan efisyen. Nak tahu tak? sesiapa yang mengidapi multiple sclerosis, fibroyalgia, tekanan dan PMS mengambilan Lecitin akan memperolehi kesan positif..

5) MAKANAN UNTUK OTAK DAN SARAF

-lecitin daoat membantu sel otak berkembang. lecitn juga penting untuk transmisi saraf impulse dalam otak dan ia juga memainkan peranan dalam short term memory ( neurontransmitter ). Lecitin mampu tau menguranglam risiko dan mncegah penyakit nyanyuk..


saya sudah sertakan 5 perkara wajib tahu pasal lecitin ini,. Sebenarnya banyak lagi tau. tapi rasanya cukup lah untuk entry kali ini. nanti kita sambung balik ye.Sebelum saya tamatkan entry ini, saya nak cakap la lecitin boleh didapati emalui diet harian melaui pemakanan seperti kuning telur, jagung dan kacang soya. Namun untuk mencukupi keperluan harian badan, adalah sangat tidak mencukupi. Bagi melancarkan kesemua sistem badan pastikan anda mngambil jumlah Lecitin secukupnya. ( kalau nak mudah Lecitin Shaklee kan adoo..:;) )



2 comments:

  1. untuk kulit cantik dan otak pun boleh lecithin ini :D

    anmashealthcare.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Best sangat lecithin ni. Bagus
    Jom lawat blog saya : http://annahealthnbeutyhouse.blogspot.com/

    ReplyDelete

Apa pandangan korang? kongsilah.. sharing is caring tau