Pages

Sunday 12 October 2014

Kenapa kena pilih ESP?

Assalamualaikum semua.

Hari ini saya akan bincangkan kenapa kena pilih ESP.. Apa beza ESP dengan air soya atau produk yang berasaskan soya dipasaran. Oleh itu, bagi memudahkan anda semua membuat perbandingan, saya akan selingkan sekali panduan memilih supplemen berasaskan protein soya.


7 PANDUAN



1) PASTIKAN ASAS KACANG SOYA DITANAM SECARA ORGANIK.

penting tau ni. penting sangat-sangat. THE MOST IMPORTANT THING EVER..kalau nak beli atau nak consume supplement berasaskan soya. Kenapa kena organik? sebab kalau penanaman bukan secara organik ( penanaman secara kimia ) akan menurunkan kandungan nutrien. Selain itu, kacang soya yang tidak ditanam secara organik akan memudahkan consumer itu untuk mendapat cancer. So. beware tau. Pilih betul-betul. teliti dulu kandungan dia bahan dia. Baru boleh buat keputusan untuk ambil supplement tersebut.

2) PASTIKAN PRODUK SOYA DIPERBUAT DARI KACANG SOYA NON-GMO

Non GMO bermaksud bukan gentically modified organism. Kacang soya genetically modified organism adalah kacang soya yang dihasilkan secara genetik. Kacang soya yang dihasikan secara genetik mengandungi kandungan nutrien yang kurang, harga murah, tak berkualiti dan juga BAHAYA UNTUK KESIHATAN. Hal ini kerana kacang soya ini akan mengandungi toksin yang terbina apabila gene baru dimasukkan dalam sel tumbuhan.

3) PASTIKAN SUPPLEMENT ITU MEMPUNYAI 9 ASID AMINO YANG PENTING

Tahukah anda? badan manusia memerlukan 9 asid amino sehari untuk melancarkan sistem dalam dan menjadikan tahap kesihatan anda pada tahap yang terbaik. JIKA TERTINGGAL SATU ASID AMINO DALAM 9 ASID AMINO TERSEBUT, sistem pertahanan badan akan menurung sebanyak 30 %  dan ia juga mampu  membuatkan fungsi badan tertangguh. penting tau jumlah asid amino ini. Sebelum beli apa-apa produk berasaskan soya protei perlu periksa berapa jumlah asid amino yang ada. tak rugi selidik dahulu, kerana kesihatan anda adalah milik anda dan anda yang menentukan apa yang terbaik untuk diri anda.

4) PASTIKAN PEMBUATAN SOYA MENGGUNAKAN AIR

kenapa kena guna air? kebiasaannya, soya akan dibasuh menggunakan alkohol. Oleh sebab itu, kita sebagai orang Islam perlu memastikan kacang soya dibasuh dengan air bukan alkohol. Selain itu, pembasuhan kacang soya dengan alcohol memusnahkan kandingan isoflavone sebanyak 88%. Isoflavone ini sangat penting utnuk menghalang kanser paru-paru, menyimbangi hormon dan mengawal berat tulang.

5) PASTIKAN TIDAK MENGANDUNGI BAHAN ANTI-THYROID

Anti-thyroid atau anti- growth mesti disingkirkan. kacang soya mentah yang dihasilakan secara genetik memiliki anti growth ini. Ia sangat-sangat berbahaya keran boleh menurunkan tekanan darah, merendahkan suhu badan dan menyebabkan kebas pada kaki. macam mana nak pastikan tak ada anti thyroid? kena la ambil tahu cara pemprosesan dulu. :)

6) PASTIKAN PROSES PEMBUATAN SOYA TIDAK MELALUI PEMANASAN

Tak boleh panas2 tau. nantikan kandungan amino asid itu akan berkurang. Amino asid sangat-sangat sensitif terhadap haba, sebab itu di akan berkurang kalau melalui proses pemanasan. Mestilah kita tak nak akan beli barang yang tidak mempunyai nutrisi yang lengkap. Buat pilihan bijak ye semua.

7) PASTIKAN SOYA ISOLATE TERSEBUT DITAMBAH DENGAN CALCIUM

haaaa. mesti tertanya-tanyakan. kenapa kena ada calcium.. ini adalah kerana sifat soya itu sendiri. tahu kan anda soya sangat-sangat berasid. disebabkan soya itu berasid calcium ditambah untuk meneutralkan balik soya tersebut. Ni perlu di ambiltahu ye. Sebab kita nak ambil soya untuk kesihatan bukan untuk membuatkan kesan buruk kepada kita. Soya perlu ditambah Calcium ye sayang.:




panjang lebar saya bercerita mengenai panduan memilih supplement berasaskan soya protein. Saya sendiri sebelum membeli apa-apa produk kesihatan, saya akan mengetahui apa kandungan dia, cara pemprosesan dia, bahan yang digunakan, semua la perlu tahu dari A sampai Z. di sebabkan kecerewetan saya yang melampau ini, saya bertemu dengan ESP.

kenapa saya memilih ESP?

1) kacang soya yang digunakan untuk membuat ESP ditanam secara organik
2) kacang soya yang digunakan ESP adalah NON-GMO , dihasilakan melalui penanaman bukan secara genetic
3) ESP mengandungi kesemua 9 asid amino tanpa kurang satu pun
4) kacang soya ESP semasa pemprosesan dibasuh dengan air bukan alcohol.. (saya nak dapat semua nutrien soya,)
5) ESP tidak mengandungi bahan anti thyroid/ anti growth kerana ditanam semulajadi dan NON-GMO
6) kacang soya yang digunakan untuk membuat ESP tidak melalui proses pemanasan ( kena pastikan asid amini ckup tau. xboleh langsung kurang satu )
7) soya ESP dicampur dengan calcium. so supplement soya ini adalah bersifat neutral bukan asid


boleh klik di sini untuk mengetahui kisah saya dan ESP