Pages

Saturday 11 October 2014

JOM KURUS DENGAN MUDAH

Assalamualaikum Semua

JOM KURUS bersama saya.. hehehehhe (tengah berusaha untuk turunkan berat badan). Saya ini seorang pelajar (mahasiswa gitu ). nak bersenam tu kadang-kadang fikir berjuta kali. hahahahahhaha..tak mampu keluar dari bilik. ( malas benarnya )

Saya ni jenis suka berjalan. Ke mana saja saya suka untuk berjalan. Kalau pergi kelas mesti kena jalan kaki. sebab suka sangat jalan kaki. Tadi cari-cari dekat kedai pakcik GOo ( google.com nama glamour skit ). dengan berjalan kaki pun mampu untuk menurunkan badan..yeayyy! sesuai dengan saya yang memang suka berjalan dan memang nak kurus. so, saya nak ajak la ramai-ramai berjalan dengan saya sambil kurus. share ape yang saya baca td :)

ok. jom kita tahu macam mana nak menurunkan berat badan dengan berjalan kaki. yang pertama sekali, yang memang orang yang berjalan kaki tak akan buat iaitu warming up atau panaskan badan. Kenapa nak panas kan badan pulak padahal nak jalan kaki je kot? ini adalah sebab kita nak beritahu badan kita. bila kita warming up. kita umpama bagitahu badan kita "weh, aku nak jalan ni. boleh la buang lemak dalam badan sikit, jauh ni nak jalan" lebih kurang gitu la. secara saintificnya, memberi signal kepada badan untuk bersedia membakar lemak semasa berjalan.
Saya pun tak pernah buat warming up sebelum berjalan. main jalan je. so lepas ni kita warming up dulu ye. (kalau malu. buat la dalam bilik..hehehehhe.. orang tak nampak)







yang kedua pula, cara kita berjalan. cara berjalan pun kena betul tau baru boleh bakar lemak. selepas warming up, kita mula berjalan pada tahap kelajuan yang tertentu. bagaimana nak tentukan tahap kelajuan tersebut? kita sendiri tentukan dengan mengenaipasti penafasan kita. jika pada satu tahap kelajuan kita sudah merasa jantung berdegup kencang maka teruskan lah dengan kelajuan tersebut selama 30 minit. kalau yang kedua ini, bergantung pada kita jujur ke tidak kepada diri. kalau jujur pada diri In sha Allah anda akan kurus dengan hanya berjalan sahaja.





tenguk, mudahkan untuk kurus. ingat! perlu jujur pada diri tau.. jangan tipu diri sendiri sebab awak sendiri yang rugi. Ini adalah apa yang saya baca dan yang ingin saya amalkan untuk mendapat berat badan yang diimpikan. kesesuaian senaman bergantung kepada individu itu sendiri. Semoga berjaya menurunkan berat badan. Saya juga :).. saya akan amalkan senaman yang saya kongsi kan di atas untuk seminggu ni. Dan saya akan beritahu berkesan ke tidak senaman ini dengan saya. keep in touch ok? :)





3 comments:

  1. dah lama tak bersenam kat luar, bersenam ngn anak2 je stiap hari:)

    ReplyDelete
  2. Klau mmg nk kurus senang je tp kene disiplin...

    bondaseri.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Nak kurus tanpa bersenam boleh tapi lambat lah sikit. hehehe tapi bersenam dan keluar peluh ni best. Mood pon happy lepas bersenam...

    Baca Tentang: Cara Makan Set Kurus

    ReplyDelete

Apa pandangan korang? kongsilah.. sharing is caring tau