Pages

Thursday 28 August 2014

Lecitin Teman DIET SEJATII

ASSALAMUALAIKUM SEMUA.

lecitin adalah teman sejati bagi orang yang ingin menguruskan badan. Eh kenapa pula?. ni la yang saya nk bercerita dekat sini.

APA ITU LECITIN?

lecitin dikenali sebagai phosphatidylcholine iaitu sejenis lemak. Lecitin banyak terdapat dalam membrane semua sel hidup. Ia berfungsi mengawal keluar masuk nutrient. Kalau tak ada lecitin macam mana nutrient nak keluar masuk dalam sel kita kan. So, kita memang perlukan lecitin. Lecitin mudah ditemui dalam makanan seperti dalam kuning telur ( saya yang elalu buang kuning telur tu baik jangan buang lepas ni tau. nanti tak cukup nutrient pulak) , kacang soya dan jagung. Setiap hari badan kita memerlukan sekurang-kurangnya 4000 mg lecitin tau. So makan banyak kuning telur jagung dan soya. hehehe. tak pa tak pa. Lecitin Shaklee kan ado! setiap kapsul ade 530 mg  lecitin. Kita boleh ambil sampai 6 kapsul dalam sehari untuk mencukupkan keperluan badan kita.






Kandungan Lecitin


  1. asid linolenik merupakan fatty asid yang penting dan amat diperlukan oleh badan. Kebiasaannya asid ini boleh didapati dalam harian
  2. Kolin adalah merupakan kompenan neurontransmitter.
  3. Asetikolinaadalah bekal biokimia untuk penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf
  4. Inositol merupakan kompenan utama membrane selaput sel pada tisu di seluruh anggota







Kelebihan Lecitin

pelbagai tau kelebihan dengan Lecitin ni. haaaa. dengan bangga nya saya nak terangkan satu satu kelebihan Lecitin ni. almaklum laa TEMAN SEJATI ku..

  1. Lecitin ini bertindak sebagai pelarut lemak kepada kolesterol, triglyceride dan lemak lemak yang lain. Saya nak buktikan yang lecitin ini boleh jadi pelarut lemak dengan experiment yang telah dihasilkan.
    terdapat lapisan di antara minyak dan air. Walaupun dikacau ia tetap tidak bercampur
    Apabila Lecitin dimasukkan, lapisan tersebut hilang. hal ini membuktikan bahawa lemak tadi telah dilarutkan dengan air dalam badan. oleh itu lemak tersebut keluar menerus air ke luar badan.
  2. memecah dan mencairkan lemak. Ini adalah proses mengemulasi lemak. Lemak akan mudah dicairkan dengan melakukan senaman yang sesuai.
  3. membantu penyerapan zat penting. menyerapan zat ini penting tau. tanpa lecitin, sel membrane akan mengeras. kalau membrane keras dan moist untuk penyerapan zat. oleh itu, sel anda tak dapat zat penting. kesian badan anda x cukup zat.:( 
  4. membantu mencegah masalah Hati . ( bahaya ini tau)
  5. lecitin mempunyai unsur yang melindungi sistem saraf untuk memastika berfungsi dengan efisyen. dengan menngamalkan lecitin pelbagai kesan positif  bagi mereka yang menderita multiple sclerosis, fibromyagia, streess dan PMS
  6. lecitin juga merupakan makanan otak dan saraf. lecitin membantu sel otak berkembang. ia penting untuk transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan neurontransmittter ( dalam short memory ). Selain itu, mampu mengurangkan dan mengelakkan nyanyuk