Pages

Tuesday 5 August 2014

Apa itu CYST??

"A cyst is a closed sac, having a distinct membrane and division compared to the nearby tissue. Basically, a cyst is a cluster of cells that have grouped together to form a sac (not unlike the manner in which water molecules group together, forming a bubble); however, the distinguishing aspect of a cyst is the cells forming the "shell" of such a sac, are distinctly abnormal (in both appearance and behaviour) when compared to all surrounding cells for that given location. It may contain air, fluids, or semi-solid material."

Cyst adalah satu pertumbuhan di dalam rahim. Cyst wujud sebagai kantung yang berisi air dalam perut. Cyst adalah berbeza dengan fibroid. Fibroid adalah pertumbuhan bahan pepejal tanpa cecair.

PERTUMBUHAN CYST DALAM RAHIM

Terdapat beberapa punca yang menyebabkan pertumbuhan cyst

1) Diet yang tidak seimbang
 -gemar mengambil makanan yang lemak dan minyak
 -kurang mengambil makanan yang seimbang
 -kurang bersenam

2) Faktor genetik
 - ada di kalangan ahli keluarga yang mengidapi cyst

3) Ketidakstabilan hormon
 - berpunca daripada tekanan dan persekitaran, cara hidup


JENIS-JENIS CYST

1. Follicular cyst .
- merupakan cyst yang tidak perlu dibedah. Merujuk kepada gambar rajah di bawah, bulat besar itu merupakan kantung air. kantung air ini akan terus membesar sehingga mampu melebihi 5 cm. Apabila kantung ini pecah, air di dalam kantung tersebut akan diserap oleh badan.










2. Corpus luteal cyst -
- Terjadi dari bekas kantung telor yang telah pecah/ovulation dan kehamilan telah berlaku. Peranan corpus luteum ialah untuk menguatkan kehamilan diperingkat awal sabelum uri mengambil alih peranan tersebut kemudian. Kadang2 ia membesar sehingga 8 cm. Jangan takut, kerana biasanya cyst ini akan pecah sendiri dan cecairnya diserap badan.




3. Hemorrhagic cyst -
- cyst jenis ini perlukan pembedahan. Kebiasaannya, cyst adalah merupakan kantung yang mempunyai air tetapi bagi cyst jenis ini, ia mengandungi darah. kesakitan yang amat sangat akan dirasai oleh pesakit juka cyst pecah dan menyebabkan darah melimpah merata dalam perut. 





4. Ruptured ovarian cyst -
-menyebabkan kesakitan dan perlu dibedah secara cemas.







5. Endometriotic cyst of ovary -
- cyst jenis ini perlu dibedah kerana mengandungi darah kotor , dapat merosakkan ovary ,saluran fallopio dan rahim.




6.  Dermoid cyst ovary atau terratoma mengandungi cecair berminyak dan lemak, rambut, cartilage , gigi atau tulang. Perlu dibedah






TANDA-TANDA MENGIDAPI CYST

1) Kedatangan haid yang tidak stabil
2) Darah period yang terlalu banyak
3) keputihan yang melampau
4) Kerap buang air kecil
5) Kerap mengalami keguguran

TAHUKAH ANDA. GLA COMPLEX SHAKLEE MAMPU MENGECUTKAN CYST TANPA KOS YANG TINGGI DAN SELAMAT!!!!!!

NAK TAHU APA ITU GLA COMPLEX SHAKLEE??
KLIK DI SINI