Pages

Sunday 21 September 2014

semakin TERUK SELEPAS makan VITAMIN??

assalamualaikum semua..

Berasa semakin TERUK selepas makan VITAMIN?? kenapa ye? Vitamin ni tak original ke?
hehehehe.. jangan takut jangan cuak... jika anda membeli dari distributor yang sebenar dan beli dengan harga yang sepatutnya anda tak perlu risau kalau merasa semakin teruk. ini kerana anda sedang melaui peringkat penyembuhan. ( Healing crisis ). Healing crisi adalah apabila tubuh badan yang yang mengandungi banyak radikal bebas mula membebaskan toksin dan membina semula sel-sel tubuh,


"Reaksi yang berlaku apabila tubuh dalam proses menyingkirkan toksin dalam jangka masa yang lebih cepat dari biasa. Lebih banyak toksin dalam sistem tubuh, lebih banyak lagi detoksifikasi atau krisis penyembuhan yang akan berlaku. Ia adalah proses pembersihan dan detoksifikasi sementara yang boleh berlaku secara sedikit atau banyak. Anda akan berasa tidak sihat dan anda akan membuat andaian bahawa rawatan tersebut tidak berjaya. Sebaliknya, apa yang anda hadapi menunjukkan bahawa rawatan tersebut sedang bekerja dalam tubuh dan tubuh anda sedang menjalani pembersihan dari kotoran, toksin dan ketidakseimbangan. "


Soal jawab mengenai healing crisis.


 Apakah yang dimaksudkan dengan krisis penyembuhan? 

Haaaaa. pada sesiapa yang ingin tahu. Moh la kita membaca statement di bawah

Healing crisis adalah satu proses berterusan dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula sel-sel badan yang telah rosak akibat radikal bebas. Sebahagian dari proses ini  untuk menyingkirkan toksin yang telah sekian lama terkumpul didalam badan sepanjang hidup. Semasa proses penyingkiran toksin, badan akan mengalami tanda atau simptom yang membuatkan anda berasa tidak selesa, dan ia dipanggil sebagai krisis penyembuhan. Dalam perubatan China, penyembuhan terbaik sentiasa didahului dengan krisis penyembuhan. Apabila kita sedang melalui healing crisis, jangan pernah berhenti mengambil supplement tersebut. Sebab proses membaiki badan anda baru berlaku. Kalau anda berhenti jugak dalam masa healing crisis ini, anda tidak akan mendapat apa-apa perubahan. INGAT tau. keep going. U will get positive result. :)



Mengapakah krisis penyembuhan selalu terjadi selepas mengambil makanan tambahan? 

Menurut Professor Yoshio Niwa, seorang pakar dalam nutrisi molekul, apabila kita menambahkan pengambilan nutrien, nutrien itu akan bertindak balas dengan oksigen didalam badan. Dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan proses pembersihan, penyingkiran, menggantikan tisu yang lama dengan tisu yang baru dan lain-lain lagi dengan berkesan. 

kurang paham? takpe takpe. saya akan bagi contoh yang simple je. contoh ini adalah diri saya sendiri. saya sebelum ini mencari cari produk untuk memberi tenaga ( saya student. student cepat penat :) ). Saya pn jumpa dengan ESP. terus tertarik hati dengan ESP. Masa mula-mula ambil ESP tu, memang untuk tenaga tpi dia bagi side effect dekat muka saya sebelum tak pernah tumbuh jerawat dan tak pernah lagi jerawat bernanah selama 19 tahun ni ( muda x? boleh la.kira remaja lagi :P ). tapi saya tak pernah berhenti minum ESP tu. Akhir sekali jerawat yang tumbuh itu semakin berkurang, dan kulit saya makin cerah dan makin licin berseri gitu ( isi bakul berat2.. angkat sendiri.hahahahha ). see? nampak kan healing crisis yang saya alami lama sangat sampai pernah feed up tau.. tpi saya teruskan jugak ambil ESP. hasilnya sekarang saya tak pernah bayangkan. Walaupun ambil hanya untuk tenaga tapi ESP telah menyahtoksikka badan saya sehingga boleh mencantikkan kulit saya.( nampak sangat badan penuh toksik. hmm..tapi sekarang tak de lg..:) ). saya suka!saya suka!versi mei mei upin ipin..

healing process

after consume ESP. jerawat masih bersisa lagi skit.. tpi kulit wajah dah semakin berseri. :) perasan skit

sebelum consume ESP. kulit kusam muka pucat. tapi itu dulu la. sekarang dah berseri..

Adakah krisis penyembuhan petanda yang baik? 

of couse lah dear. kalau ade krisis penyembuhan pasti TERBAIK hasilnya CHINCA DAEBAK!!! ( tah betui ke tidok ejaan nya.. bantai sajalah). apabila krisis penyembuhan berlaku maknanya supplement tersebut berkesan pada anda. Jangan lah bila anda makan supplement lepas tu anda dalam healing proses tapi anda stop dan menyalahkan product kerana menjadikan anda makin teru. tsk tsk tsk tsk jang cepat melatah ye dear. search first or asks your distributor. they know more than u.
 

"proses penyembuhan semulajadi dan ia ternyata petanda yang sangat baik untuk mendapatkan kesan krisis penyembuhan yang sebenar. Umumnya, krisis penyembuhan hanya berlaku kepada orang yang sihat sepertimana daya tahan mereka masih cukup kuat untuk mendapat tindak balas dari perubahan biologikal semasa proses penyembuhan itu berlaku."

Adakah setiap orang akan mengalami petanda dan sintom yang sama semasa krisis penyembuhan? 

tidak. setiap orang tidak akan mengalami simptom yang sama semasa healing proses. contoh si A dan si B. dua-dua makan supplement yang sama sebagai contoh supplement shaklee la ye ESP. tapi si A banyak toksik dalam badan manakala si B hanya sedikit sahaja. So si A akan mengalami healing crisis lama sedikit dari si B. kalau si A ada masalah lain macam timbul ruam, kulit gatal, kelemumur, keluar lendir manakala si B tidak mengalami simptom tersebut. maknanya si A mempunyai fungsi hati yang lemah, usus besar yang tidak sihat. in simple word, lain orang lain badannya, lain orang lain masalahnyer. gtu la :)

Secara umumnya, berapa lamakah tempoh bagi krisis penyembuhan ini?

Bergantung kepada individu itu sendiri, kalau dia sihat tidak mempunyai banyak masalah kesihatan dan makan supplement untuk meningkatkan tahap kesihatam, masa healing crisis maybe hanya sekejab like 2-3 days. kalau seseorang yang banyak masalah kesihatan mungkin akan mengambil masa yang lama.


Ramai orang bertambah baik selepas mengambil makanan tambahan, tetapi walaupun saya masih mengambil makanan tambahan, saya masih lagi tidak merasai sebarang perubahan, Mengapa?

haaaa. soalan cepu emas. ramai juga yang selalu bertanya macam ini. mereka tidak merasa perubahan selepas mengambil supplement. sila teliti check list di bawah. kalau anda buat salah satu dari list di bawah maka sedar-sedar la ye. perbaikinya. renung-renung kan dan selamat beramal..

Secara umumnya, selepas 1-2 bulan pengambilan makanan tambahan,anda sepatutnya telah merasai perbezaannya (cth. Tenaga bertambah, pergerakan sistem usus yang lebih baik, dll.) sekiranya tiada sebarang peningkatan, anda berkemungkinan mempunyai masalah seperti:

  1. Tidak mengamalkannya setiap hari
  2. Tidak mengikut dos yang telah di cadangkan
  3. Takut kepada krisis penyembuhan, lalu berhenti dari mengambilnya
  4. Pemakanan yang tidak sempurna serta mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat
  5. Mengalami penyakit kronik yang memerlukan tempoh yang panjang untuk sembuh
  6. Mengalami keadaan yang kronik yang membuat anda hilang keyakinan dalam mana-mana rawatan mahupun makanan tambahan
  7. Mengalami masalah emosi

Tanda-tanda & Penyebab Krisis Pemulihan

jadual di bawah adalah menerangkan mengenai krisis penyembuhan, simpton dan petanda. teliti ye jadual di bawah supaya anda lebih tahu.\

1) jika anda mengalami sakit kepala yang melampau.
- penerangan: tekanan darah tinggi
- penyebab : proses menyahtoksin

2) jika anda demam atau tidak cukup rehat
-penerangan : meningkatkan metabolism
-penyebab : meransang fungsi imunisasi

3) jika anda mengalami cirit-birit, meningkatkan pergerakkan usus, najis berbau dan air kencing berbau
- penerangan : petanda bagi menyahtoksin
- penyebab : memhimpunkan bahan buangan dan sisa-sisa dalam usus besar

4) jika anda mengalami kembung perut
- penerangan: sistem penghadaman lemah

5) jika anda mengalami kulit gatal, ruam berkelemumur, keluar lendir
- penerangan : fungsi hati lemah
- penyebab : sistem pembersihan

6) jika anda mengalami penghasilan lendir dan kahak
- penerangan : fungsi paru-paru lemah
- penyebab : petanda menyahtoksin

7) jika anda mengalami pendarahan hidung
- penerangan : mungkin petanda kekurangan darah

8) jika anda mengalami rasa sakit pada otot dan sendi
- penerangan: badan berasid
- penyebab : toksin berkumpul pada bahagian yang sakit

9) jika anda mengalami peningkatan rasa sakit pada sebahagian badan yang bermasalah
- penyebab : mempercepatkan krisis penyembuhan

10) jika anda mengalami tidur yang bermasalah dan terlalu aktif
- penerangan : sistem saraf lemah

11) jika anda mengalami kitaran haid yang tidak menentu
- penerangan: hormon tidak stabil/ penyakit buasir

12) jika anda mengalami lapar dan pening
- penerangan : tekanan darah rendah
- penyebab : anaemia

13) jika anda mengalami loya , sembelit, tersedu
- penerangan : sistem penghadaman yang lemah/ masalah hati

14) jika anda mengalami edema ( membengkak)
 - penerangan : masalah uah pinggang.

Rujukan: Dr. Mary Ruth Swope, Columbia Unversity