Pages

Saturday 13 December 2014

Kenapa Kita Perlukan Kalogen?

Kalogen dan tubuh badan kita.

 

Assalamualaikum semua,

 

Seperti kita sedia maklumkan, kalau nak cantik kena makan kalogen. Nak nampak awet muda kena ambil kalogen. Nak sihat pun kena ambil kalogen. Kenapa kita perlukan kalogen? penting sangat ke kalogen ni? ke sekadar khabar angin atau hanya untuk melariskan produk sahaja. Sebelum kita jump to conclusion. Kita perlu selidik dan kaji dulu kenapa kita perlukan kalogen, baru kita tahu hal yang sebenarkan. Takkan kita yang selalu ambil kalogen tidak tahu kepentingan kalogen untuk badan kita. tsk tsk tsk. tak apa. sebab tu saya buat entry ni supaya saya dapat berkongsi mengenai kepentingan kalogen ni dalam tubuh badan kita. Ia adalah sebagai info yang berguna la untuk yang selalu ambil kalogen tetapi tak tak tahu apa kepentingannya hanya kalogen menjadikan seseorang itu cantik. Kalau cantik bagaimana pula kalogen boleh buat kita cantik. Haaaa, yang tu la saya nak cerita ni. 

 

Kebanyakkan produk-produk di luar sana tak kisah apa pun mesti ditambah dengan kalogen. bila orang ramai dengar pasal kalogen je mesti terus beli. Begitu orang suka bia dengar pasal kaloge ni kan. Mesti ada sebab kan kenapa ditambah kalogen dalam produk.

 

 

kepentingan kalogen
Bagaimana kolaggen bertindak?


Sebelum kita masuk terus ke isi, lebih elok kalau kita mula pada permukaan dulu. Maksud saya sebelum kita pergi ke kepentingan kalogen, kita pergi ke pengenalan kalogen dahulu ye.

 

Apa itu kalogen?


Kalogen adalah protin yang utama dalam tisu dan organ manusia yang mana merangkumi 30% daripada keseluruhan protein dalam badan kita. Banyak tau 30% ni. Kolagen juga menyokong sel-sel yang memberi bentuk, kekuatan dan keanjalan kulit dan tisu badan.


Struktur kolagen itu sendiri disusun dengan tiga rantai polipetida (monomer protein ) yang terpilih untuk membentuk rangkaian triple helix. Setiap segmen kecil dari setiap rantai mempunyai panjang amino asid sebanyak 1000.


Selain itu kan, kalogen merangkumi banyak organ dalam badan kita tau. Macam kornea mata, kanta mata, kulit kita, saluran darah, keratin rambut dan kuku. Banyak tau kalogen yang ada dan terdapat dalam badan kita ni.



struktur kulit muda dan tua
Strktur kulit



 

Kepentingan Kalogen dalam badan


Dalam pengenalan tadi, saya menyatakan bahawa kalogen merangkumi banyak aspek dalam badan kita seperti kalogen dekat organ kulit sendi. Itu sedikit sebanyak menunjukkan betapa pentingnya kalogen pada badan kita.


 Apa yang kita semua tahu yang kalogen ni baik untuk kulit bagi kekal cantik dan awet muda. Saya akan sertakan gambar. sebab lagi mudah kan untuk kita paham daripada gambar


perbezaan cukup kalogen dan kurang kalogen
yang mana satu agak-agaknya kita punya?


Dari gambar ini, kita boleh paham yang bila kalogen kurang pada kulit, maka kita akan nampak tua. Untuk menyokong lagi, saya sertakan juga daripada kata-kata yang mahir dalam bidang ni. Menurut Dr Eric F.Bernstein University of Pennsylvania School of Medicine, kalogen membentuk 80% daripada berat kulit kering.  Kalogen memberi struktur pada kulit, bekerjasama dengan elastin untuk menjadikan kulit lebih flexible untuk diregang dan kembali ke bentuk asal. Maksudnya tegang kenyal gitu.Ok, kita dah tenguk dah apa yang akan berlaku kalau kulit kita kurang kalogen. kita akan kelihatan lebih tua daripada usia. Nak ke? Ofkoz ler tak nak kan. I pun tak nak. I muda lagi tapi orang dah panggil  Makcik. yang tu  tak nak.


Ok, kita pergi pula ke bagaimana kalogen mempengaruhi struktur kulit kita. Cuba tenguk gambar di bawah.


struktur kalogen dalam kulit
struktur kulit kita

Yang ini menunjukkan lapisan kulit kita, Yang macam tikar tu ialah kalogen. cuba kita lihat dengan teliti lagi. Kalogen bagi kulit muda masih banyak manakala bagi kulit yang tua kalogen kurang. Kalogen berkurang kerana faktor usia. Semakin meningkat usia kita semakin berkurang kalogen dalam badan. Sebab itu, bila usia da meningkat kulit berkedut timbul garisan halus. ini sebab kalogen yang tidak banyak tidak mampu untuk membolehkan kulit flexible.








Bila kalogen berkurang, tisu kulit tidak dipegang dengan kemas dan membentukkan kulit jadi garisan halus dan kulit kendur. Nak tak kulit jadi macam ni? kalau orang yang dah berusia pun mencari jalan untuk mengelakkan daripada kulit kedut dan garisan halus, kalau remaja lagi mesti la tak nakkan. semua orang nak nampak cantik tak kira lah diusia muda ke ke tua ke.


 

Cadangan Collagen Powder yang paling POWER

 

Kita dah bercerita panjang lebar mengenai kalogen ni kan. Betapa pentingnya kalogen untuk kulit kita sentiasa tegang dan anjal. Terdapat banyak produk-produk di luar sana yang menjual serbuk kalogen. Pelbagai la kalojen yang ada. Tapi saya syorkan anda yang terbaik punya

 

Shaklee Collagen Powder

 

Shaklee Collagen Powder memang yang terbaik. Kalogen diambil daripada ikan laut dalam beriklim sejuk yang mana kaya dengan sumber kolagen. Lepas tu kan, kalogen ini adalah tahan lasak. Kalau setakat kena UV yang boleh menyebabkan kulit berkedut, tak ada hal la dengan Shaklee Collagen powder. Hal kecil je tu. hehehehe. Penyerapan kalogen dalam sel sangat cepat sebab dalton dia rendah. 

 

Apa itu dalton




Molecule kalogennya mudah untuk diserap dan penyerapan sangat pantas kerana molecule sangat kecil. Sebab itu tak heran lah kalau guna sebulan je dah kulit macam muda remaja lagi tu. 

nak tahu lagi pasal kalogen? klik sini =D


Saya nak tunjukkan betapa powernya kalogen ni, kena lah tunjuk testimoni dia kan.