Pages

Thursday 15 December 2016

Penting! Bagi Siapa yang Suka SOYA

 SOYA ini BAIK atau TIDAK?

 

Anda peminat makanan berasaskan soya? Anda perlu ketahui info-info penting ini agar kegemaran anda tidak menjadi sebab anda terkena penyakit.

google.com


Kita sering kali mendengar mengenai kesan buruk daripada pengambilan produk berasaskan soya salah satunya adalah soya penyebab kanser. 

Pasti anda takut untuk mengambil makanan berasaskan soya kerana terlalu banyak dengar kesan buruk akibat mengamalkan produk makanan berasaskan soya. 


google.com

Sebenarnya soya merupakan salah satu makanan berasaskan tumbuhan yang mempunyai khasiat yang sangat tinggi. Lagipun, sejak turun temurun dari zaman nenek moyang kita lagi, mereka makan makanan yang berasaskan soya namun mereka tidak mendapat sebarang kesan buruk malah lebih sihat dan bertenaga dan hidup lama. 

google.com

Soya memang sudah terbukti mempunyai khasiat yang tinggi salah satu darinya adalah mengandungi kesemuan 9 amino asid perlu yang perlu diambil oleh manusia setiap hari melalui pemakanan. Hal ini telah membuatkan orang ramai sedar bahawa tinggi khasiat soya jika nak dibandingkan khabar angin. Kesedaran ini membuatkan makanan tambahan berasaskan soya banyak dihasilkan dan dijual di pasaran. Namun ada sesetengah perkara yang anda perlu pertimbangkan sebelum memutuskan untuk mengambil makanan tambahan berasaskan soya. 


Apa yang perlu diketahui sebelum memilih produk berasaskan soya

Pastikan sumber kacang soya adalah daripada sumber bukan genetically modified organism (NON-GMO) 


Penting untuk memastikan dari sumber mana kacang soya diambil untuk penghasilan makanan tambahan tersebut. Genetically modified organism (GMO) adalah satu proses yang mana untuk menaiktarafkan sesuatu makanan untuk menjadi sesuatu yang lebih baik. Namun, sering kali proses ini menghasilkan sesuatu yang tidak baik untuk kesihatan sehingga memudaratkan lagi seperti penyebab kanser dan sebagainya. Kacang soya adalah salah satu makanan yang telah melalui proses GMO. GMO kacang soya banyak sangat di pasaran pastikan korang peka dengan semua ini. Pilih kacang soya dan apa-apa produk yang lain yang NON GMO.


Semasa proses penghasilan protin kacang soya, pastikan bahawa air digunakan selain daripada alcohol bagi mengekalkan manfaat isoflavone dalam kandungan kacang soya.


Kebiasaanya, banyak yang meggunakan alcohol bagi membersihkan kacang soya tersebut. Penggunaan alcohol memusnhkan isoflavone dalam kacang soya. Hal ini telah mengurangkan manfaat yang baik dalam kacang soya. Isoflavone sangat penting untuk menjaga kesihatan yang baik.


Protin kacang soya itu ditambah dengan kalsium


Kacang soya mempunyai sifat keasidan. Dengan penambahan kalsium didalam protin kacang soya, keasidan dapat dineutralkan kerana kalsium bersifat alkali.  


Pastikan makanan tambahan berasaskan soya menepati kriteria di atas baru and mengamalkannya. Jika anda mengambil ringan mengenai kriteria yang Nia senaraikan tadi mungkin apa yang khabar angin buruk akan berlaku pada anda.

Sharing is Caring
By Nia Nadia aka Nadia Majid